-
Jackson Pollock
"Today painters do not have to go to a subject matter outside of themselves. Most modern painters work from a different source. They work from within."
« Aujourd'hui, les peintres n'ont pas besoin d'aller vers un sujet extérieur à eux-mêmes. La plupart des peintres modernes travaillent à partir d'une source différente. Ils travaillent de l'intérieur. » -Jackson PollockPourtant, de 1951 à 1956, date de sa mort accidentelle, "Jackson Pollock avait réalisé de nombreux travaux sur papier, à l'encre de Chine, aux encres de couleurs ou à l'aquarelle. Il apparaissait évident que l'artiste s'y écartait de son "style" reconnu - le dripping - (...) qu'il s'y aventurait à nouveau d'un côté qu'il avait délaissé depuis plus d'une décennie, celui d'un rapport moins distant au paysage et à la nature." (Philippe Dagen, dans "Zao Wou-Ki, l'encre, l'eau, l'air, la couleur")
Jackson Pollock (1912-1956)
Untitled
gouache, ink and paper collage laid down on board
15 7/8 x 21 in. (40.3 x 53.3 cm.)
Painted circa 1943.Date: ca. 1948–49Medium: Dripped ink and enamel on paper
Dimensions: H. 22-3/8, W. 30 inches (56.8 x 76.2 cm.)
Classification: Drawings Credit Line: Gift of Lee Krasner Pollock, 1982
Untitled,
1951.
noir et encre de couleur sur papier japonais,
25 x 38 3/4 pouces (63,5 x 99,4 cm).
Musée d'Art Moderne, cadeaux de New York de Lee Krasner
dans la mémoire de Jackson Pollock ..D'autres œuvres sur papier sur ce lien.
Et bien sûr, ses œuvres à l'huile :
Convergences
Oil on canvas; 93.5 x 155" 1952The deep – La profondeur
Blue poles (or n° 11)
"Pollock's method was based on his earlier experiments with dripping and splattering paint on ceramic, glass, and canvas on an easel. Now, he laid a large canvas on the floor of his studio barn, nearly covering the space. Using house paint, he dripped, poured, and flung pigment from loaded brushes and sticks while walking around it. He said that this was his way of being "in" his work, acting as a medium in the creative process. For Pollock, who admired the sand painting of the American Indians, summoning webs of color to his canvases and making them balanced, complete, and lyrical, was almost an act of ritual. Like an ancient cave painter, he "signed" Lavender Mist in the upper left corner and at the top of the canvas with his handprints."
"On the floor I am more at ease. I feel nearer, more part of the painting, since this way I can
walk around it, work from the four sides and literally be in the painting. ”« Sur le sol, je suis plus à l'aise. Je me sens plus proche, je fais plus partie du tableau, car je peux ainsi en faire le tour.
marcher autour, travailler sur les quatre côtés et être littéralement dans le tableau. »-Jackson Pollock